Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Pokud budou chtít uživatelé Windows XP použít nový pevný disk, budou muset upgradovat.

Operační systém Windows XP má svá léta již za sebou, i přesto se jej stále drží mnoho uživatelů. To se však bude stávat čím dál složitějším, ať už kvůli ukončení podpory nebo novému hardwaru, který pod tímto systémem nebude fungovat.

Příští rok se objeví nová generace pevných disků s fyzickými sektory o velikosti 4KB. Ty oproti současným 512B, pocházejícím ještě z dob disket, umožní navýšení kapacit, rychlosti a snížení spotřeby těchto zařízení.

Windows XP však s těmito 4KB sektory pracovat neumí. Jedinou možností jsou tak emulační vrstvy a další okliky, které ale způsobí výrazné zpomalení; na rozdíl od Windows Vista a Windows 7, jež mají podporu již zabudovanou v jádru.

Zdroj: Fudzilla

Komentáře

Přidat komentář
11. 3. 2010 09:38 Návštěvník (bez ověření)

Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Je to sice pěkné, že výkon a technika jde dopředu. Každý by teké chtěl mít výkonnou techniku, ale zase ne každý má tolik peněz, aby si za každé dva roky kupoval nový operační systém.

11. 3. 2010 09:51 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Tak si jednoduše nekoupí novej pevnej disk a je to..ne každej potřebuje super rychlej pevnej disk ;)

11. 3. 2010 09:57 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

"každý má tolik peněz, aby si za každé dva roky kupoval nový operační systém."

Kazde dva roky? Tady si nekdo neuvedomil, ze XP je tady uz od roku 2001.

11. 3. 2010 10:26 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Nechytaj za slovíčka, hádam si pochopil čo chce povedať. Alebo nie ?

Ano, to jsme pochopili myslim vsichni, ale presto je ten clovek trochu "mimo". Windows XP brzy oslavi 10 let existence a to je v IT svete opravdu hodne. Nesmrtelna zpetna kompatibilita zkratka neni mozna.

Kdo nemá na nový systém, tak si těžko pořídí i nejnovější hardware, čímž v podstatě odpadne nutnost koupit nový systém kvůli novému hardwaru.

Informace se týká pouze uživatelů Windows XP, kteří u tohoto systému chtějí zůstat za každou cenu, ačkoliv by si mohli pořídit nový. Pokud budou chtít využít tyto nové disky, budou muset upgradovat, to je celé.

11. 3. 2010 10:36 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Ale, ale,....nestraš nás.
Myslím že výber kvalitných, rýchlych a s dostatočnou kapacitou diskov, ktorých sa táto správa netýka je obrovský, a bude ich výber dobrý aj ešte o rok či dva roky. Takže, pri ich životnosti, minimálne 5-6 rokov sa uživatelia Win. XP v tomto smere nemajú čoho báť :-)).

Myslím, že kým sa tieto nové rozšíria bude už na trhu Win.8, na ktorý môžu uživatelia terajších Wi.XP prejsť a ušetria tak za Vistu a Win.7, alebo jeden z nich :-).

Toto určite nie je dôvod na zmenu operačného systému :-)).

11. 3. 2010 13:36 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Naprosty souhlas dnesni terabytovy disky se jeste par let budou vyrabet

Zde pletete hrušky s jabkama. Novinka pojednává o nutnosti upgradovat, pokud si někdo bude chtít pořídit tyto nové dísky využívající moderní technologie s 4KB fyzickými sektory. Nic o tom, že by disky vyráběné současnou technologií najednou z ničeho nic přestaly fungovat není a samozřejmě půjdou dále použít, ale již z principu nebudou moci tak konkurovat těm novým po stránce kapacity a rychlosti, tudíž kdo se se starými nespokojí, už nebude moci u Windows XP zůstat.

Nemyslím si, že pletieme jablká a hrušky. Len tvoj nevhodne zvolený nadpis článku evokuje a zdôrazňuje skôr fakt, že nepobežia pod XP ako to že ide o novú technológiu.

Garantujem, že keby bol nadpis článku "Nové pevná disky s 4 KB fyzickými sektormi" a niekde v texte poznamenané, že nie sú vhodné pre Win. XP tak dú diskusiu vyššie pod článkom nemáš.

Takže skús nadpis zvoliť tak aby si zdôraznil to čo chceš vyzdvihnúť a je to vybavené :-).

Myslím, že autor nadpis zvolil zcela správně. Nové disky s 512 B sektory se přeci jen za nějaký čas (těžko odhadnout za jak dlouho), přestanou vyrábět, a tak upgrade pro ty, kdo si budou chtít koupit nový disk, bude nutný.

Mimochodem právě proto, abychom se dozvěděli více, nečteme jen nadpisy, ale celý článek. Do nadpisu se veškeré informace přeci jen nevejdou.

13. 3. 2010 19:58 Cervenansky Jozef (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Myslím, že autor názov správne nezvolil a uchýlil sa k bulvárnej taktike. "Windows XP nezvládnou nové disky" - zvládnu aj nové disky s veľkosťou sektoru 512 B. "Upgrade je nutný" - to teda nie je. Upgrade je nutný, iba ak chcem silou mocou používať disky so sektormi 4 kB. Nadpis je zámerne pritiahnutý za vlasy, aby pritiahol pozornosť - ajhľa typická vlastnosť bulváru ...

11. 3. 2010 15:12 navstevnik (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

a co takhle Linux??

Linux nové disky samozřejmě podporuje také, tedy snad kromě starších verzí :-)

12. 3. 2010 09:26 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Příští rok se objeví nová generace pevných disků s fyzickými sektory o velikosti 4KB.

Koukam, ze se tu nekdo vzbudil... Disky tu uz jsou - treba WD6400AARS 640GB 64MB SATAII/300 5400rpm. WD k nim dodava vlastni utilitu pro XP, nebo v pripade vytvoreni jedinne partition staci pridat jeden jumper. Je zajimave, ze se vsak rychlost ani kapacita vubec nezmenily, at se jumper pouzije, nebo ne. Soft instalovat nehodlam kvuli prenositelnosti.

Suma sumarum, bez jakekoliv emulace a okliky to funguje uplne stejne jako starsi disky s malymi sektory v edici Green. Ja tedy vubec zadnou zmenu nezpozoroval, at se to nastavilo nebo nechalo v defaultu z tovarny.

K jakemu zpomaleni tedy dojde? Ke zpomaleni oproti uziti v novem systemu, nebo ke zpomaleni vzhledem k ekvivalentu s 512B sektory? Komu to staci, proc by mel upgradovat system, kdyz uz za nej jednou zaplatil? Priste overujte a jdete do hloubky, jinak informace spise zmate.

12. 3. 2010 09:30 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

PS: nadpis tohoto clanku je hodny Blesku... O extrawindows jsem mel lepsi mineni. Na druhou stranu, co neudelat pro zvyseni navstevnosti.

Lidi se musi neustale strasit, to vzdy zabere!

Vidím, že jste další, kdo bere za slovíčka. Dnes se také objevují v médiích čím dál více články s nadpisy jako "Nástup tabletů", "Začínají se vyrábět multi-touch zařízení", přitom obojí už tu dávno existuje, jen se teď bude vyrábět a prodávat více.

To je sice hezké, že říkáte že se rychlost nijak nemění, ale já raději budu věřit opravdovým bechmarkům, ze kterých jasně vychází najevo, že použití 4KB sektorů zvyšuje rychlost a umožňuje zvýšení kapacity lepším využitím místa na plotně. Než začnete někoho osočovat z ověřování informací, laskavě si je ověřte sám. Nějaké nepodložené tvrzení nějakého anonyma na základě jeho pozorování mě opravdu nezajímá.

Navíc, jak už tady někdo zmínil, tvrzení, že se příští rok objeví nová generace znamená, že do jde k masovému přechodu na nové technologie, což ale nevylučuje fakt, že už dnes existují první vlaštovky. Jak se stane technologie rozšířenější, dá se i očekávat, že půjde rychleji kupředu a její výhody se stanou výraznějšími.

Kdo samozřejmě výhod nové technologie nechce využít, může si zůstat u starého systému. A k upgradu: ano, zaplatil za ten systém co má. Pokud chce novou verzi s novými funkcemi, musí za ní zaplatit, to je zcela logické :-) aneb, proč bych měl platit na nové Ferrari, když už jsem kdysi zaplatil svou starou Škodovku?

13. 3. 2010 20:18 Cervenansky Jozef (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

"použití 4KB sektorů zvyšuje rychlost a umožňuje zvýšení kapacity lepším využitím místa na plotně" - trochu rozmýšľať a potom písať. Ano, zlepší využitie, ale iba samotnej magnetickej platne - čo môže v praxi znamenať podstatne horšie využitie kapacity samotným OS. Pokiaľ ukladám filmy, kapacita sa využije dobre. Ale využitie priestoru na ktorom je systém, sa podstatne zhorší. Mnoho uložených súborov je menších ako 4 KB a to celkovú využiteľnosť zhoršuje. Samozrejme aj fakt, že každý súbor musí byť zarovnaný na 4 KB bloky znižuje využiteľnosť kapacity. Nie je všetko iba biele alebo čierne. A ten nadpis je naozaj bulvárny.

13. 3. 2010 20:56 Návštěvník (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Nějaké nepodložené tvrzení nějakého anonyma na základě jeho pozorování mě opravdu nezajímá.

V pořádku. Je to Váš názor.

Ale co... jen byla sdělena zkušenost. Já osobně benchmarky v této oblasti zase relativně ignoruji, mě zase zajímá jak se disk a další HW chová v reálém použití. HW především musí sloužit a ne se na něj jen koukat... :-)

proč bych měl platit na nové Ferrari, když už jsem kdysi zaplatil svou starou Škodovku
S tím plně souhlasím. Ferrari mi nic navíc v užitnosti (= funkce transportu) nepřinese, pouze další zbytečné náklady... ;-)

16. 3. 2010 20:04 Jíra (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

Ten Mikrosoft už neví čím má lidi strašit. Asi jim vázne prodej. Kdyby ty nový wokna aspospoň stály za něco, nebo tak pětikilo.

19. 3. 2010 23:47 Routh (bez ověření)

Re: Windows XP nezvládnou nové disky: upgrade je nutný

XP jssou zastaralé, nic neřešící. Ano nej Wokna co byli, ale z důvody kompatibility, jak už HW, SW zejména hry a DirectX 11 a další a další věci...
Nástupem Windows 7 jsem na ně okamžitě přešel, a jsem naprosto spokojen, určitě pohodlnější obsluha a vymazlenost než XP, které vám každou chvíli haprovala a neustále jste něco opravovali a nastavovali ručně.
Další důvod je určitě to, že pod Win 7 jse mi zatím nedostal conficker, který máte na XP aniž by jste chtěli, do chíle i když máte full aktualizace, nej antivir.
Shrnuto podtrženo XP -> BYLI <- dobré, ale čas je neůprostný....