Windows 7 (Seven): první novinky
Připravovaná příští verze operačního systému od Microsoftu má pracovní název Windows Seven, někdy též psáno Windows 7. Sedmička je přitom příznačná nejenom pro běžný systém určený do domácností a na pracovní stanice. I příští serverová verze Windows bude sedmička, stejně jako připravovaný systém pro mobilní zařízení.
Jak bude systém pojmenován ve finále, o tom v podstatě nemůžeme v tuto chvíli ani spekulovat. Microsoft zvolil zajímavou strategii, kdy se v pracovním pojmenování omezil pouze na pořadové číslo, na rozdíl od kódových označení Windows Vista (Longhorn) nebo Windows XP (Whistler).
Informací o Windows Seven je zatím málo, většina z nich se pohybuje v rovině spekulací nad tím, jaké nové funkce se zde objeví. Samotný Microsoft zatím mlčí. Je nicméně vysoce pravděpodobné, že Windows Seven nebudou tak velkým skokem, jako byla Vista oproti Windows XP. Zda se dočkáme opakování obdoby komerčně neúspěšných Windows ME, ukáže čas, nepředbíhejme.
Kdy čekat Windows Seven?
Termín uvedení nové verze Windows na trh vzbuzuje řadu dohadů. Nedávno bylo v omezeném počtu uvolněno sestavení označované jako M3. Vzhledem k tomu, že reakce jsou vesměs kladné, můžeme čekat první dostupnou betaverzi ještě letos na podzim nebo začátkem prosince. Alespoň podle optimistických odhadů. Rovněž je tu možnost, že Microsoft představí betaverzi Windows Seven na Professional Developers Conference v Los Angeles. Ta začíná zhruba za měsíc, 27. října 2008.
Pokud by se tak opravdu stalo, je možné, že Microsoft stihne uvést Windows Seven v červnu příštího roku, jak spekuluje Internet News s odkazem na interní kalendář Microsoftu. Podrobněji o datu vydání Windows Seven píše také Ed Bott. I srovnání času, který uběhl mezi vydáním Windows 2000 a XP a data vypuštění Windows Vista na trh, napovídá, že vydání Windows Seven příští červen není nereálné. Microsoft nicméně hovoří o třech letech od vydání Windows Vista a roku 2010.
Novinky ve Windows Seven
Jednou z diskutovaných novinek připravovaných ve Windows Seven, je snížení času nutného k nabootování systému. Cílem vývojového týmu Windows Seven je maximálně se přiblížit 15sekundové hranici, která je brána jako typická pro velmi dobrý systém. Vývojáři se snaží, aby nová Windows tohoto výsledku dosahovala na co největším počtu počítačů. Podrobnosti najdete v článku na jejich blogu. Nedá mi to, abych nevzpomněl již mrtvý operační systém BeOS, který byl za 5 sekund plně nastartován a reagoval na uživatele. Tedy za dobu, která je dnes typická spíše pro probuzení notebooku s Windows z režimu spánku.
Informace, které prosákly od lidí, kteří měli možnost vidět v akci Windows Seven Milestone 3 (Build 6780), tedy verzi určenou k internímu testování, hovoří o tom, že jde již o velice stabilní a rychlý systém. Miniaplikace, které jsou ve Windows Vista umístěny především v postranním panelu, budou zřejmě více integrovány do shellu a na pracovní plochu.
Drobných změn se dočká Kalkulačka, zejména ve své vědecké podobě. Zcela nepochybně se zde objeví Windows Media Player 12, o novinkách v něm toho však moc známo není. Něco o tom, jak by mohly vypadat další vestavěné aplikace ve Windows Seven, jistě napoví minulý týden uvolněná betaverze Windows Live Wave 3, o které jsme vám přinesli podrobné informace. Zatím se neví, zda se aplikace z ní objeví ve stejné podobě přímo ve Windows, ale uvážíte-li, jak minimální byly rozdíly mezi Windows Mailem a Windows Live Mailem, nebo mezi fotogaleriemi, pak je to vysoce pravděpodobné.
Microsoft úzkostlivě tají vzhled nových Windows Seven, přesto několik obrázků z Windows Seven M3 již proniklo na veřejnost. Konkrétně screenshoty WordPadu a Malování. Jak se můžete na uvedených odkazech přesvědčit, oba programy budou místo klasického menu používat pás karet, tedy rozhraní Ribbon z MS Office 2007. Osobně se domnívám, že totéž čeká i Windows Movie Maker. Pás karet v novém Windows Live Movie Makeru tomu napovídá.
Proč se to tají?
Na první dojem je zarážející, že Microsoft tak úzkostlivě tají podrobnosti o Windows Seven. V případě Visty jsme dopředu slyšeli o novém rozhraní Aero, integrovaném vyhledávání, změně vzhledu Průzkumníka a o dalších technologiích. Slyšeli jsme však i o novém souborovém systému WinFS, od kterého se mnoho očekávalo - zrychlení systému, nebo lepší podmínky vyhledávání díky tomu, že byl založen na databázi. A to je zřejmě důvod, proč se Microsoft nyní vydal jinou cestou.
WinFS a několik dalších věcí se do finální verze Windows Vista jednoduše nedostaly. Microsoft se přecenil a zřejmě již nechce vzbuzovat plané naděje ani se obhajovat, pokud nedodrží, co slíbil/představil.
Kam pro oficiální informace?
Oficiálních informací o Windows Seven je tedy nedostatek a většinu zajímavého se vlastně dozvídáme ve formě spekulací, které jsou čas od času potvrzeny nebo vyvráceny. V tuto chvíli asi jediným zdrojem oficiálních informací o Windows Seven je blog jeho vývojářů. Jejich myšlenky, kterými se zabývají při vývoji Windows Seven můžete sledovat na blogu Engineering Windows 7.
Nečekejte však zatím nic konkrétního, jako třeba sérii obrázků nebo snad dokonce video ukazující Windows Seven v praxi. Články na Engineering Windows 7 jsou poměrně dlouhé pasáže zabývající se architekturou Windows a některými funkcemi, ale spíše v obecné rovině.
Aktualizováno 23. září 2008:
Čtěte také:
Související články
| 22. 5. 2012 Komentáře (0) | 18. 5. 2012 Komentáře (2) |
| 4. 5. 2012 Komentáře (0) | 3. 5. 2012 Komentáře (1) |




































Komentáře
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
WinFS se měly objevit už ve Windows NT 3.51 (jen pod jiným názvem), jestli se nepletu. To opravdu Microsoft přecenil.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Tak teď jsem se vážně dobře pobavil :) prý to nebude tak velký skok jako mezi XP a Vista :) No tak když Vista jsou přemalované XP, co bude Seven? "Vista s novou věděckou kalkulačkou" ?? :))
Mimochodem, jediná věta mající nenulovou informační hodnotu je, že v Seven bude jiná vědecká kalkulačka :) Gratuluji, hned si je kvůli tomu jdu předobjednat :)
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Aha, pán je odborník. Podle vás jsou Visty opravdu jen přemalované XP? LOL :-D Změna jádra vám asi nic neříká, další změny k lepšímu asi také ne.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Ono jde hlavne o to ze ty "dalsi zmeny k lepsimu" jsou slozite funkce, mnoho lidi si nepamatuje ani jejich nazvy natoz co vlastne prinasi, takze radeji rezignuji na jedinou funkci a to Aero (:
Ale fakt je, ze Vista byla obecne z pohledu uzivatele (ne z pohledu technologickeho) mensim skokem nez bylo prezentovano a tak je jeji prinos casto bagatelizovan. Je treba to chapat tak, ze jde zkratka o novy zase o neco lepsi system.
V clanku me prekvapilo, ze nezaznelo to hlavni a sice ze W7 konecne prinesou uplne oddeleni jadra od zbytku systemu. Prinese drasticke zvyseni stability. Pri padu systemu (napriklad ovladacu) pak system nespadne do restartu ale do kernelu a bude mozne korektne ukoncit aplikace nebo dokonce znovu nahodit system bez padu aplikaci.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Díky za doplnění.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
To zní dobře. Už se na to těším.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Ano, v zásadě je to pravda, novinky moc vidět nejsou (kromě Aero a mnohdy proklínaného UAC), na druhou stranu nové jádro, v SP1 dokonce jádro z Windows Server 2008, mnohem lepší stabilita oproti XP, rozdělení procesů (spadne jeden, ale neohrozí celý OS, částečně funguje i pro ovladače, hlavně GK, byť to ještě není dokonalé, v W7 to doufám bude dovedeno dále), mnohem lepší správa paměti (na první pohled pro laika jsou Visty náročnější, "sežerou" více paměti, ale ve skutečnosti ji v případě potřeby uvolní), konečně fungující režim kompatibility, geniální vyhledávání a mnoho dalšího. Pravda je, že někteří "IT profesionálové" tvrdí nesmysly, jako že je to nové Win ME, že jsou to omalovánky, že je to nepoužitelné, náročné, nebezpečné a kdovíco ještě, ale výkřiky neinformovaných hlupáků se nedají brát vážně. Podle mě je Vista stabilní a spolehlivý OS, zvláště v 64 bitové verzi. Škoda jen chybějícího WinFS, snad bude v W7, NTFS už pomalu přestává stačit.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Naposledy co jsem naživo viděl předváděčku WinFS, tak tam bylo, že v podstatě půjde o SQL vrstvu postavenou nad NTFS. Tak nevím kde je ta výhra nebo kde došlo k výkonnostní změně.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
S tímto názorem mohu jen souhlasit. Jediné s čím nesouhlasím je ona nedostatečnost NTFS. V čem je nedostačující? NTFS je dle mého názoru jeden z nejlepších file-systémů, minimálně v desktopové sféře. Na možnosti jeho adresace ještě dlouho žádný disk nedosáhne, podpora žurnálování, metadat, streamů, ACL, atd., to vše jsou vlastnosti moderního souborového systému. Tzv. WinFS má být skutečně jen určitou nadstavbou nad NTFS v rámci operačního systému, který by měl fungovat na principu databáze. Umožnil by rychlejší přístup k datům, vyhledávání, atd., ovšem jeho nároky na systém jsou prostě velké. Ostatně ono vyhledávání celkem schopně "supluje" integrovaná služba WDS, nebo i jiná, např. Google desktop, atd., s mnohem nižšími nároky na systém, takže problém v nedostupnosti WinFS nevidím. Ostatně již teď mnozí křičí, jak jsou Windows náročné a různé indexování a vyhledávání vypínají. Jak by se asi tvářili po nasazení mnohem náročnějšího WinFS :)?
Přemysl "Mr.Gentleman" Vavroušek aka DJ.Snail
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Pokud se pamatuji dobře, tak jádro oddělené od zbytku bylo jedním z axiomů původních Windows NT (3.1. 3.5 a 3.51). Což odpovídá filozofii „OpenVMS Lite“ zastávané otcem architektury NT Davidem Cutlerem - http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Cutler_(software_engineer) - který do Microsoftu přišel od Digitalu. Tehdy to bylo dost pomalé, tak se začaly cpát různé subsystémy přímo do jádra NT (např. GUI).
Zdá se, že se NT ve verzi 7.0 vrací tam, kde kdysi začinaly :-)
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Oddělené jádro beru zpátky. Jde o mýtus (: Prý to bylo jen technologické demo možných budoucích verzí windows. Vznikl z toho hype efekt a všichni vzali jako fakt, že W7 bude mít MinWin.
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
a přitom už ho mají Visty, to sou kouzla pane co.. Proto má server 2008 core instalaci a proto Vista neupadne, když jí za behu seberete i důležitý HW
Re: Windows 7 (Seven): první novinky
Zrychlení bootování - Vcelku chápu, proč by do toho Microsoft chtěl jít, ale jako uživateli mi to přijde jako úplná zbytečnost - jednak proto, že počítač vůbec nevypínám, ale hlavně proto, že už teď tvoří značné procento bootovacího času procesy, které seberychlejší star Windows nemůže ovlivnit (kontrola paměti na začátku, detekce disků, inicializace řadičů, atd. atd.). No tak se to holt posune, že místo 30+30 to bude dělat 30+15, no - to má být kdovíjaké zlepšení? Nebo jinak, tak holt bude počítač připraven k práci už ve třetině mé snídaně a ne až v polovině...
S Vistou pryč.
Pro mě je vista jak Windows ME, jednoduše nepovedný windows, nesplňujou moje požadavky OS, Windows seven vidím jako XP které byly hned po 98čkách nejpovedenější os od microsoft. doufám že se moje příní splní a hned jak o nich po vydání něco zjistím půjdu do nich...
Re: S Vistou pryč.
Od W98 byly nejpovedenejsi Windows 2000 pro, ale az se ctvrtym SP...
Re: S Vistou pryč.
Pro mě je Vista jak Windows ME, jednuduše geniální systém, stabilní, který dělá to, co chci já. Systém poznáte až budete mít něco v řiti a ne při psaní ve Wordu. Dříve zkrátka ME zvládaly dost věcí (mimojiné USB podpora flash disků bez úmorné instalace ovladačů). Windows 7 vidím jako další omalovánky stejně jako XP = 2000 s modrým pruhem a jinými ikonkami, tak tu bude další systém 7 = Vista + jiný hlavní panel.
Stáhni si oficiální verzi Windows 7
Zde ke stažení oficiální beta verze: http://download.microsoft.com/download/6/3/3/633118BD-6C3D-45A4-B985-F0F...
seriové číslo
Kde se dá sehnat funkční seriové číslo? Docela rád bych to vyzkoušel
Re: seriové číslo
pošli email na z.chytra@gmx.de a já ti jich pošlu hromadu.
Windows Seven jsou BOMBA
Pro obyčejné uživatele počítače jako jsem já je důležitá spolehlivost a rychlost OS.
Windows Seven mám nainstalované a jsem naprosto spokojen, je to nejlepší Windows, kterej Microsoft dle mého názoru udělal.
První šok mě čekal hned po nainstalování, NEMUSEL JSEM INSTALOVAT DESÍTKY OVLADAČŮ K MÉMU LAPTOPU, Win Seven si všechno kromě externího Bluetooth nainstaloval sám.
Další důležitou záležitostí je fakt, že tyto Windows jsou mnohem rychlejší než Win Vista a také bych chtěl zdůraznit, že nemám problém s kompatibilitou programů.
Internetový prohlížeč se mi otevře okamžitě a ne jako ve Vistách, kde jsem čekal půl minuty.
Je toho hodně, co bych tu mohl napsat, ale v neposlední řadě bych chtěl dodat, že vzhled těchto Windows a jeho různé aplikace jsou nádherné a doufám, že Microsoft konečně vytvořil OS, který je pěkný, funkční a svižný.
P.S.: Je zde integrován Windows Media Player 11, který si zatím ponechám, protože jsem slyšel, že s 12kou jsou potíže.
Re: Windows Seven jsou BOMBA
mas pravdu jedou celkem svizne...ale s nekterymi programy a vladaci mam problemy. Napriklad alcohol nebo deamon mi nejdou nainstalovat vubec...a s temi ovladaci na zacatku. Hned po instalaci sem nemel nainstalovany k sitovce a z cdcka mi to taky neslo nainstalovat...nakonec sem k tomu 7cky nejak dokopal a ted uz mi net jde...jen doufam ze na finalove verzi uz budou i tyhle detaily odstraneny
Vista 7
To si delaji ****? Posledni alespon trochu stabilni i kdyz detsky system byl XP a 98 a od te doby na nic Microsoft neprisel. rozhrani 7 je okopirovany od Mac a Linux a stejne prvni verze budou totalne nespolehlivy. Windows jde dokytek uz dlouho a je skoda, ze na to lidi skacou, ale co maji delat. Zlatej Apple.
//edit, redakce: prosím, nepoužívejte vulgární výrazy
Re: Vista 7
Nejden jen o rozhraní. Windows 98 jsem používal také, ale byly použitelné pořádně jen na hry, o práci na nich se nedalo mluvit, už jen proto, že aplikace dokázala sestřelit systém. Windows XP obsahovaly docela dobré věci, stejně jako Visty. A posuzovat operační systém podle vzhledu? Vzhled si můžete změnit.
Vista 7
kde se dá stáhnout beta verze ?
Přidat komentář