Co se proslýchá o Windows 8?

V posledních dnech se na internetu objevila celá řada zpráv a článků týkajících se příští verze operačního systému Windows. Měl by být zcela odlišný od sedmiček i všeho předchozího, navíc by se měl objevit za poměrně krátkou dobu.

Windows 7 jsou na trhu od druhé poloviny října loňského roku. Za tu dobu si již získaly velké množství příznivců a minimálně v popularitě tak zcela odstavili svého předchůdce Windows Vista na druhou kolej. Objevila se řada nových funkcí, Microsoft rozumněji poskládal funkční výbavu jednotlivých edicí a nabídl zajímavé řešení zpětné kompatibility s aplikacemi vyžadujícími Windows XP. Viz článek Windows XP Mode ve Windows 7: hezky v češtině.

Jenže vývoj nesmí zamrznout a Microsoft určitě nechce, aby Windows 7 byly na trhu tak dlouho, jako se to přihodilo Windows XP. Firma musí, nebo by tedy měla, generovat zisk. Na druhou stranu je pravděpodobné, že Microsoft kvůli velmi dobrým prodejům Windows 7 nebude chtít vydání Windows 8 za každou cenu uspěchat.

Další verze systému, o které se doposud mluvilo jako o Windows 8, ponese zřejmě kódový název Windows Next. Zůstaňme u číselného označení, slůvko Next dozajista nebude konečné ani pro finální pojmenování, ani pro kódové označení.

Reklama

První screenshoty Windows 8?

Koncem ledna se na jednom ruském warezovém webu objevily screenshoty ukazující sestavení Windows 7 s označujícím řetězcem buildu 7700.winmain.100122-1900. Pokud si informace z něj přeložím do srozumitelného jazyka, dostaneme číslo sestavení 7700 s hlavního překladače pro Windows. Vidíme také, že toto sestavení proběhlo poměrně nedávno – 22. ledna 2010 v 19:00.

Jak už to tak bývá, první screenshoty nového systému většinou vycházejí z toho stávajícího, ale design uživatelského rozhraní se často výrazně změní. Přehled těchto screenshotů ukazujících různé části systému se sestavením 7700 najdete na Microsoft Kitchen.

Windows 7 build 7700.winmain.100122-1900

Windows 8 očima vývojářů z Microsoftu

Koncem ledna se na MSDN blogu objevil článek popisující, na co se uživatelé mohou těšit v příští verzi Windows. Člen týmu pracujícího na Windows Update v něm velmi obecně, ale přesto, popsal něco z vlastností nových Windows. První konkrétní zmínka se týká názvu. Namísto nejčastěji zmiňovaného Windows 8 použil výraz Windows.next. Sice se smajlíkem a upozorněním, že se nejedná o oficiální verzi, ale určitě měl k tomuto pojmenování důvod.

Další část textu potvrzovala, že na Windows 8 bude opět pracovat tým pod vedením Stevena Sinofskyho. Naznačuje, že vývojový tým vyslyší přání zákazníků a vytvoří systém, který bude opravdu převratný a změní pohled uživatelů na jejich počítač. Co přesně bychom si pod něčím takovým měli představit, to už necháme na vaší fantazii.

Že se zřejmě nebude jednat jen o nějaký výstřelek, ale opravdu se dočkáme nějaké výraznější změny konceptu uživatelského rozhraní, potvrzuje i následné odstranění původního příspěvku z MSDN blogu. Můžete jej však v původním znění najít v archivu Google.

K Windows 8 se vyjádřil také regionální vice president divize Consumer & Online International pro Evropu, Střední Východ a Afriku, John Mangelaars. Podle něj se Windows 7 opravdu povedly a Windows 8 změní vaše myšlení. Toto tvrzení z 10. února tak koresponduje s tím, co naznačil ve svém smazaném blogovém příspěvku pracovník z Windows Update.

Konečně jen 64 bitů?

Jedním z klepů, který se na internetu o Windows 8 proslýchá, je možnost, že nový systém bude zkompilován již jen jako 64 bitová varianta. K tomuto kroku dojde dříve či později. Všechny současné procesory jsou prakticky na takový krok připraveny, ovladače hardwaru s tím počítají a aplikace rovněž. Je tu sice skupina uživatelů pracujících na starších strojích, ty ale zákonitě jednoho dne vymizí. Je ovšem otázka, zda Microsoft bude důsledný a k definitivnímu přechodu na 64bitovou platformu uživatele v podstatě donutí.

Vzhledem k tomu, že 64bitů dovede využívat větší množství operační paměti, než 3 GB, není při nákupu nových strojů důvod zůstávat u 32bitů již dnes.

Kdy přijdou Windows 8 na trh?

Řadu uživatelů bude zajímat také datum uvedení Windows 8 do prodeje. Předjímat přesný termín je ještě brzy, orientačně však může napovědět roadmapa, kterou publikoval Chris Green, produktový manažer z Microsoftu. I tento plán vydání nových Windows mimochodem z původních stránek zmizel, na internetu je však bez problému k nalezení – viz Windows 8 to be RTMed by July 2011?

Roadmapa Windows 8 a dalších produktů

Podle tohoto plánu by se Windows 8 měly objevit v červenci 2011, tedy za rok a pár měsíců. Vzhledem k výše uvedeným náznakům o tom, jak radikální budou Windows 8 ve svých změnách, je však těžko uvěřitelné, že by Microsoft zvládl takové kvantum práce do jednoho roku.

Nechejme se tedy překvapit, co si na nás Microsoft přichystá a jaká překvapení přinese příští verze Windows svým uživatelům. Chcete radikální změnu? A jakou? Zůstali byste raději věrni tradičnímu způsobu práce s Windows? Napište do komentářů pod článkem.

Tagy: Windows 8

Komentáře

Jeden důvod pro 32 biitů tu přece jen stále je: Intel Atom a minibooky.

Jo, minibooky jsou brzda...

22. 2. 2010 09:38 Twisted Mind (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Spíš bych to nazval omylem evoluce či slepou větví :-p

22. 2. 2010 10:28 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Na netbooku se učím angličtinu na cestách a bohatě mi to stačí. Netahám sebou velkej krám a vydrží víc jak šest hodin. Doma mám normální PC.

22. 2. 2010 12:48 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Souhlas, minibook je idealni na cesty a ja ho vyuzivam v terenu jako pracovni ntb s naprostou spokojenosti. Nepotrebuju megavykon, potrebuju vydrz a to mi za smesne penize poskytuje.

Veď za tie smiešne peniaze ti ponúka aj smiešny výkon.

22. 2. 2010 09:48 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Na netboocích může zůstat Windows 7, stejně jako dnes přetrvávající XP.

22. 2. 2010 10:18 Twisted Mind (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Na NetBooky patří Linux kvůli menším HW nárokům a bez nutnosti používat antivir kterej zatěžuje i výkonný železo ;-)

22. 2. 2010 10:19 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Mám netbook s W7 Starter a 1 GB RAM a valí mi úplně bez problémů...

22. 2. 2010 10:31 Twisted Mind (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

A ochrana???

22. 2. 2010 11:24 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Ochrana? 4MB Microsoft Security Essetials, s minimalni zatezi a dostatecnou ochranou a zdarma!

22. 2. 2010 19:33 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

jestli je Essetials děravý stejně jako IE, tak radši rychle pryč :D.. nevím nevyzkoušel jsem ho, možná je dobrý :)

22. 2. 2010 22:12 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

ja nasadil Essetials misto jinych antiviru, jednak je zdarma, jednak je malej, jednak minimalne zatezuje (spomaluje) pc, mam ho jen tak ze zvyku, uzivatel co ma kontrolu nad kazdym svym klikem nepotrebuje antivir zadny, osobne jsem nemel zavirovany pocitac uz minimalne 10 let, ale kdyz to moc neobtezuje, proc to nemit ... pro pocit

22. 2. 2010 23:34 foitt (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

no IE je jen děravý už v pověstech a stereotypech a pomluvách:-)
IE 5 a a 6 ale 8? nejlepší v antiphishingovejch testech? hm?

23. 3. 2010 23:19 borec na konec (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

mimochodem firefox je 10x deravejsi nez IE, akorat ho pouziva minimum lidi, takze se o tech problemech tolik nevi.

24. 7. 2010 23:46 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Firefox , že používá minimum lidí? Vždyť je to nejpoužívanější internetový prohlížeč, debile...

22. 2. 2010 12:09 Bobsik(nekdo mi ukradl prezdivku) (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

mensi HW naroky ano, ale nevim jak je to z hlediska podpory distribuci na ovladace apod., jeste k tomu by nebylo marne srovnani spotreby Linux/Win7, protoze nevim na linuxu jestli jsou efektivni "setrice" baterek, nevim, tak hned neřvat na me :) , jen by me to zajimalo ..

22. 2. 2010 10:13 Bobsik(nekdo mi ukradl prezdivku) (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

to sice asi taky, ale hlavnim problemem je, ze tech 64-bit ekvivalentu stavajicich aplikaci moc neni a tudiz nebyva prilis velky duvod si je vybirat, samozrejme jeste byva problem s ovladaci se starsimi komponenty, napr.: moje hodne stara, ale stale funkcni Wi-fi karta nema 64 bit ovladac vubec ...

22. 2. 2010 23:36 foitt (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

jo jenže dokud bude 32bit hlavní tak na 64bit budou výrobci prdět z vysoka... zrovna tak se dá aj říct, že dokud tam bude zpětná kompatibilita tak to bude taky špatný:/

24. 2. 2010 08:45 Bobsik(nekdo mi ukradl prezdivku) (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

jn, je to tezky, hlavni vec, co to ovlivuje, je nakup firem, firma, ktera pouziva CAD treba, by musela nakoupit nova PC (to mozna jeste ne), ale urcite nove Win, a novy CAD, coz bude stat nemale penize ...

6. 4. 2010 21:44 rovera (neověřeno)

Re: dokud bude 32bit hlavní ...

MS by mohl dodávat duopack Windows tj. 32 i 64 bit verzi (max. o 10proc větší cena). Takto by skvěle umožnil uživatelům používat přesně to, co právě potřebují!!! Jenže toto je zřejmě velký nepřekonatelný problém...

MS by mohl podobně prodávat i DuoPack MultiLanguage 32 i 64 bit verzi jazykového patche pro Windows verzi ENGLISH. Opět velký problém...

Jak to vidím, uživatelé Windows budou holt muset přechod z 32 bit na 64 bit silně sponzorovat/zaplatit sami! A ten kdo se do toho pustí, musí být tak trochu i masochista :-)

26. 3. 2010 21:13 JanFogas (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

S Atomem souhlasím, s minibooky nikoli. :o) Mám Ferrari ONE a na něm frčí Sedmičky Home Premium x64 jako o závod. ;o)

22. 2. 2010 14:05 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

A ja sa prikláňam aj k existencii 32-bit systému. Prečo ?
Nuž ako vidíme snahu výrobcov optimalizovať ich software, tak ja to vidím asi tak, že keď bude možnosť aby OS využíval aj viac ako 3 GB operačnej pamäti tak sa väčšina na optimalizáciu programov z hľadiska RAM vykašle a na každú blbosť bude treba 50, 100, 150,...GB RAM. A aj to sú zbytočne vyhodené peniaze a aj ďalšie množstvo zbytočnej energie a následne odpadu.

22. 2. 2010 23:38 foitt (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

no já nevim když vidím jak kyne nero co se týká velikosti na disku tak s tou optimalizací bych to tak vesele neviděl :-)

22. 2. 2010 23:40 foitt (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

to vypadá, jako kdyby MS chtěl jít nadále revoluční cestou, stejně tak jako byla "revoluční" Vista a tím víc, je vidět, že Seven je asi jen fakt optimalizovaná vista (něco jako SP3), mající za úkol jen vyrovnat propad vprodeje a dopady krize...

A že to hlavní co ve vývoji chtějí bude až v tom dalším :-)

23. 2. 2010 13:05 Návštěvník (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

Jojo, taky si myslim, Sedmičky mi přijdou stejný jko Visty, jen dotaženější a lépe optimalizované, beztak pro mě nemají smysl. Počítám, že v "Osmičkách" už budedaleko více inovací a vylepšení. Sedmičky zkrátka zacelují jen záplatu na trhu. Microsoft mi poslední dobou přišel moc neutrální, Vistama si to pokazil, pak musel chtě nechtě přijít s novinkou, udělat pořádnou reklamu atd aby se vrátili předchozí investice. Tvorba Sedmiček přitom nebyla tolik náročná, jelikož nejsou příliš vzdálené Vistám. Čekám, že v dalším systému dojde k výraznějšímu přepracování.

24. 2. 2010 17:53 Návštěvník (neověřeno)

Windows XP

Opravdu zatím nemám důvod přecházet na Windows 7. Hry nehraji,tak hlavní lákadlo tohoto OS v podobě DirectX11 nepotřebuji. Své Windows XP mám vyladěné mnoha nástroji k dokonalosti/odinstaloval jsem si nepotřebné systémové nástroje,vypnul nepotřebné služby,zeštíhlel Windows na opravdové funkční minimum,poladil registry/ a mám tak velmi rychlý a stabilní systém,který výborně funguje. V současné době se dá mnoho grafických a funkčních efektů Windows 7 do XP doinstalovat a ještě podrobněji nastavit,což je velkou výhodou. Hodně "vyčůrek" Windows 7 jsem na XP vyzkoušel,ale nemám potřebu je tam nechávat,protože až tak "in" opravdu nejsou. Nepomlouvám Windows 7,protože vím,že to je povedený OS a opravdový nástupce XP. Na druhou stranu opravdu nemůže konkurovat vyladěným XP.

1. 3. 2010 07:49 jio (neověřeno)

Re: Windows XP

Nechcete se podělit šířeji o to jak vypadají vyladěné XP? Docela by mě to zajímalo.

2. 3. 2010 20:15 Návštěvník (neověřeno)

Re: Windows XP

Tak treba zadna narocnost na CPU/2D GPU a pouze 80MB zateze na RAM.. Tak asi vypada vyladene XP. CO chces vedet jeste?

20. 10. 2010 19:49 withy

Re: Windows XP

Právě že XP nemůžou konkurovat 7. Stačí si vzít vývoj HW, XP jsou skvělý systém, používám jej i teď, ale pro opravdouvou práci v modelovacích nástrojích potřebuji HW, který by mi XP degradovaly - ať už dostatečné množství paměti, rychlý disk )a na SSD je Windows 7 daleko lépe odladěn než XP), nehledě na to, že Microsoft oznámil "end of life" pro XP, přestože nesnáším aktualizace, tak chápů jejich potřebu, a to se XP dostávat nebude. Poslední věc - využití paměti v 7 je na daleko lepší úrovni, než v XP.

6. 4. 2010 22:12 rovera (neověřeno)

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

JoJo, stačí se jen podívat na "Tento počítač-vlastnosti". Verze Windows7=6.1 a WindowsVISTA=6.0 !!! Reklama MS byla jako vždy velmi propracovaná a účinná, když si toho většina uživatelů nevšimla či všímat ani nechtěla :-) VISTA byla silně nevyladěná a proto málokterý uživatel chtěl vypláznou peníze za silný HW, nový barevný SW a převzít otěže betatestera a řešit tu spoustu nedodělků.

Velmi zvlášštní je např. sw kompatibilita. Různé chování některých aplikací ve VISTA a v 7: ve VISTA fungují, ale v 7 nikoliv !!! Pouhá indicie toho, jak moc muselo být jádro 7 zoptimalizováno!

Nejvíc zaráží skrytější věci např. ohledně sítí: 7 verzi Profesional 32bit nepřidáte do domény, pokud doménový server běží na verzi NT !!! Holt, musíte kvůli omezením (navíc často uměle vytvořeným)a kvůli pracovních stanic přebudovat i servery. Toto je účelem: nikoliv funkčnost, pouze finance!

Windows 8 BUDOU NUTNĚ POUZE EVOLUCÍ 7, přestože reklama bude zájemcům tvrdit, že to je "Revoluce" (rozdíl je přeci jen v jediném písmenku!)...

29. 6. 2010 12:22 Návštěvník

Re: Co se proslýchá o Windows 8?

K poslednímu odstavci: Absolutně souhlasím. Vše bude evoluce(z pohlehu kódu), evoluce to přestane být až potom, co Microsoft vytvoří zcela nový OS, nejen relativně malé změny. Myslím, že bychom se toho někdy mohli dočkat. Přece jenom už dnes je jádro 20 let staré. Tímto jsem samozřejmně Windows nechtěl urazit, protože jsou bezesporu nejlepší OS.

Jen takový detail, máme doménu postavenou na 2003 serveru, 2008 a 2008 R2 serveru, a mám v tom Windows 7 naprosto bez problémů. Pokud máš na mysli doménu postavenou na Windows NT, respektive 2000, tak bych velmi vážně začal plánovat pčestavbu na vyšší, takto staré systémy už v dnešní době fakt nestíhají. Bude to pak sice i o těch financích, ale jedině tak lze udržet jakž takž krok s dobou.